Software Installeren

Dit artkel over hoe je software moet installern in (SAM-)Linux is gekopieerd van een input van een gebruiker op het Sam-Linux forum:

"…
Als je overstapt van de Windows wereld, is installeren van nieuwe software wellicht één van de meest vreemde zaken die je tegenkomt tijdens je kennismaking met Linux.

Hier is mijn - gezien vanuit het standpunt van een onervaren leek - uitleg over hoe de systemen verschillen.

Onder Windows is het meestal zo dat de enige software die je kunt installeren, al op voorhand voor u gecompileerd is en wel zo dat het op heel veel verschillende platformen en versies van Windows kan draaien. Het is meestal 'verpakt' in een installatie programma (setup.exe / setup.msi of soortgelijke installers) die op zijn beurt alle afhankelijkheden (andere bestanden of software bibliotheken) bevat.
Het ganse proces van installeren, als het al niet voor de gebruiker verborgen is, is niet transparant op zijn minst gezegd, want bestanden worden niet alleen in C:\Program Files\HierStaatEenNaam gezet, maar soms ook in C:\Windows, C:\Windows\System32, eventueel nog andere mappen en bovenop wordt er dan nog informatie in de registry geplaatst.

Installatie van software onder Linux (bij al de distro's die ik geprobeerd heb, en ondanks mijn groot gebrek aan ervaring in deze materie) blijkt helemaal anders te verlopen.
Ondanks het feit dat de diverse Linux distributies veel overeenkomsten vertonen is het toch aan te raden een pakket te gebruiken dat voor die specifieke distro gecompileerd werd. Er zijn daarop wel wat uitzonderingen, zoals SAM-Linux die voor zover ik weet, gebruik maakt van de pakketten die voor PCLinuxOS gecompileerd werden, daar PCLinuxOS de basis vormt van SAM.
Bij andere distro's is er een soort grijze zone, zoals ubuntu en diens afgeleidde distro's die gebruik maken van Debian pakketten, Zenwalk van Slackware pakketten, Sabayon van Gentoo enz …

De repositories of pakketbronnen welke Synaptic gebruikt bevatten een overzicht van software die specifiek voor SAM zijn gecompileerd (en wellicht in zekere mate ook getest) en aangeboden door het SAM development team.

Synaptic is ook het programma dat je gebruikt om je systeem up-to-date te houden, door de knop 'systeem bijwerken' aan te klikken.

Klik altijd op de "Herladen"-knop alvorens iets te doen in Synaptic. Deze actie zal je lokale repository lijst syncroniseren met deze op de SAM-server.

Je zult vaststellen dat de meeste software die je zoekt of wenst reeds opgenomen is in de lijst.

Wanneer je in Synaptic een pakket selecteert en markeer voor installatie, zal synaptic voor u de nodige checks uitvoeren om de andere pakketten en afhankelijkheden voor u te selecteren, en deze uiteindelijk ook voor u installeren.

Een ander leuk aspect van software installatie in Linux, is dat de bestanden niet her en der op je systeem neergepoot worden zoals onder Windows, maar ik nog niet genoeg onderlegd in Linux om je te vertellen waar deze plaatsen nu juist zijn… :-)

Het verwijderen van een pakket doe je ook via Synaptic.

Als je iets vindt wat je wil hebben op je systeem mar dat nog niet in de reposities opgenomen is, dan zal bestand de instructies bevatten hoe je zelf kunt compileren en installeren. Dat is simpel voor gebruikers die dat regelmatig doen - ik heb het zelf een paar keer gedaan en het viel al bij al mee.
Moest dat voorkomen, dan raad ik je aan je probleem in het forum voor te leggen bij de meer ervaren gebruikers. Je moet alleen weten at het feit dat een programma niet voorkomt in Synaptic niet betekent dat je het nooit kunt gebruiken. Je kan het gebruiken en het doen is op zich nog niet zo moeilijk. Synaptic is wel de aangewezen route echter.
Als er iets is dat algemeen aangevraagd wordt, kun je net die persoon zijn die de aanzet geeft aan de ontwikkelaars om het in de repositories te plaatsen, wat goed is voor jou maar ook voor de SAM-Linux gemeenschap, daar er wel een guru zal zijn die het zaakje zal compileren, testen, enz… voor u en alles ook zal bijhouden en updaten naar toekomstige updates toe.

Een andere leuke zaak is dat de meeste bestandsnamen van het programma ook de namen zijn van het uitvoerbaar bestand. Kun je van een bepaald programma geen shortcut vinden of geen verwijzing in het menu? Tik gewoon de naam van het geïnstalleerd programma in de 'programma uitvoeren' invulbox en het zal wellicht wel werken.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 License.