Hoe het SAM Linux .iso bestand verkrijgen

Terug naar het Nederlandse menu

  1. Open je favoriete web browser and surf naar www.sam-linux.org.
  2. Klik op de "downloads" link bovenaan de pagina
  3. Selecteer één van mirrors, of indien je liever via een Torrent download, slecteer je die optie. Hou er wel rekening mee dat je voor torrent-downloads een speciaal programma moet hebben. Met de Opera browser
  4. Download het bestand "SAM-2007.iso" of de laatste test versie "SAM-2007.1test1.iso". De test versie is wat het is. Een test versie. Hou er rekening mee dat bepaalde zaken in die versie nog niet 100% kunnen getest zijn, en dus onstabiel kunnen zijn. De download zou zo'n 15-20 minuten op breedband moeten duren. Via een klasieke dial-up modem moet je wel een nachtje rekenen, daar het bestand toch 699 MB groot is.
  5. Download eveneens "SAM-2007.iso.md5" of "SAM-2007.1test1.iso.md5". Dit tekstbestand bevat een controlegetal, ook checksum genaamd dat dient om te kijken of je download niet corrupt is.
  6. Om te controleren of je download niet corrupt dien je onder Windows eerst een extra programma te downloaden dat je toelaat de MD5 checksum te berekenen. Je kunt op http://www.etree.org/md5com.html dat programma downloaden. Check de MD5 door naar de map te gaan waar je het iso-bestand bewaard hebt en tik het commando "md5sum SAM-2007.iso". Vergelijk de uitkomst van het programma met de string die je vindt in het bestand "SAM-2007.iso.md5sum" (open via je favoriete editor).
Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 License.