Het branden van de SAM Linux disk image

Terug naar het
Nederlandse menu

Branden van een CD-ROM vanaf een ISO beeldbestand in Windows

Met een CD-Writer kun je een CD-ROM branden van het ISO bestand dat je gedownload hebt van http://www.sam-linux.org.
Het meest gebruikte programma onder MS-Windows daarvoor is Nero (zowel om DVD's of CD's te branden).

Aanmaken van een CD-ROM met Deep Nero Burning Rom
(Deze instructies zijn gebaseerd op de versie Nero Express 6. Bij andere versies kunnen er kleine verschillen zijn)

1. Start het Nero Smart Start programma op en selecteer Copy and Backup en dan kies je voor Burn Image to Disc.

nero_1.png

2. Een open dialog zal vertoond worden. Zoek het bewuste ISO bestand, selecteer het en klok op Open.

3. Op het volgende scherm contreel je je 'recording options' Nero zal de optie voor jou al voorselecteren. Je moet die enkel maar veranderen als je vertrouwd bent met het programma. Klik op Next.
nero_3.png

4. Het branden van de CD/DVD zal beginnen. Zodra het gedaan is, klik je op Next.
nero_4.png

nero_5.png

5. Bij het laatste scherm gekomen klik je gewoon op Exit
nero_6.png

6. Je kunt nu de SAM-Linux CD die je gebrand hebt, verwijderen.

Branden van een CD-ROM vanaf een ISO beeldbestand in Linux

Je hebt geen speciale programma's nodig om een CD te branden onder Linux. Je kunt alles doen vanop de commando regel. Hieronder vind je enkele stappen om je op weg te zetten.

Een CD-ROM vanaf een ISO branden met cdrecord

Er van uitgaand dat het enige dat je wil doen een op de ISO 9660 standaard gebaseerde CD branden, gebruik je het volgende commando:

cdrecord -v -pad speed=1 dev=0,0,0 SAM-2007.iso

Het is mogelijk dat je de dev parameter moet aanpassen mocht je niet met een IDE drive werken. Om te weten welke de dev parameters zijn tik je voordien het volgende in:
cdrecord -scanbus

Dan zie je direct op welke SCSI poort je CD-writer gekoppeld is. Bv: stel dat je onderstaande parameters ziet:
SCSI_BUS=0   
SCSI_ID=6    
SCSI_LUN=0

Dan brand je een ISO image als volgt:

cdrecord -v -pad speed=1 **dev=0,6,0**  SAM-2007.iso

Een CD branden vanaf een ISO met K3B

1. Download de ISO ergens in je /home folder

2. Start K3B.

3. Onder tools (Hulpmiddelen), ga je naar CD en klik je op Burn CD image… (CD Image branden….)

K3b-tools-burnimage.jpg

4. Klik op de folder waar je de ISO gezet hebt , en klik die aan.

K3b-image-burning-scaled.png

5. Het programma zal automatisch een MD5Sum check doen op de ISO zodat je kunt controleren of de ISO niet corrupt is.

K3b-image-md5a.png

6. Plaats een blanke CD in de lader en klik op start.

K3b-image-burning-scaled.png
  • Nog makkelijker is het als je double klikt op je ISO icoontje in je folder. K3B start automatisch op, doet de MD5SUMS check en je kunt direct aan de slag.
  • Probeer niet te veel programma's draaiende te hebben als je brand, daar je riskeert om het branden te verstoren en daardoor een CD naar de vaantjes te brengen.
  • Brand ook aan een lagere snelheid, dan de maximale snelheid welke de CD aankan.
Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 License.