Booten van de LiveCD

Terug naar het Nederlandse menu

In tegenstelling met bepaalde andere Live CD's biedt SAM Linux je bepaalde keuzes alvorens het laden van de distro zelf aan te vatten.

Volg onderstaande stappen om je SAM Linux in het Nederlands te krijgen.

Het booten

Plaats je CD in de CD-speler en herstart je computer. Als je terug in Windows komt, dan moet je je BIOS zo aanpassen dat je CD/DVD als eerste opstartapparaat ingesteld is.

Taalselectie

Als het eerste scherm verschijnt, druk je op de F2 toets. Selecteer in het scherm de taal, nl. Nederlands. Je toetsenbord (AZERTY voor Vlaanderen, QWERTY voor Nederland) zal je later kunnen selecteren.

LiveCD starten

Zorg dat de lijn LiveCD geselecteerd is, en druk op Enter. SAM wordt nu ingeladen. Hou momenteel geen rekening met de F1 .. F5 opties welke onderaan staan.

Diverse lokale instelingen

Taal

Selecteer je taal. Dutch staat voor Nederlands, en klik op Next

Landkeuze

Selecteer België of Nederland en klik op Volgende

Toetsenbord

Hier kun je je toetsenbord kiezen. Voor Nederland dient een QWERTY klavier geselecteerd te worden, meestal is dat VS toetsenbord. Voor Vlaanderen, waar met een AZERTY klavier gewerkt wordt, dien je Belgisch te selecteren. Klik vervolgens op Volgende.

Tijdzone

Deze staat voorgeselecteerd op Amsterdam als je Nederland als land geselecteerd hebt en op Brussels voor België. Klik op Volgende.

Datum, klok en Tijdzone instelling

Als je SAM Linux draait op een systeem waar MS Windows op draait, dan moet je altijd opteren voor (apparaatklok ingesteld op lokale tijd).

Het gebruik van een NTP server is bij een LiveCD boot niet noodzakelijk, vooral omdat je nog geen netwerkverbinding hebt opgezet.

Klik op Volgende

Netwerk opzetten

Om tijdens het werken met SAM Linux on-line te kunnen gaan, dien je een netwerkverbing aanmaken.

Algemeen

Ongeacht of je een wifi verbinding hebt of niet, kun je het best hier de gewone ethernet verbinding aanmaken. Eens SAM Linux volledig is opgestart en je ingelogd bent, kun je nog altijd een wifi (al dan niet met gebruik van MS-Windows drivers), ADSL of andere verbinding aanmaken.

Ethernet verbinding opzetten

Volg de onderstaande zes stappen om je ethernet verbinding op te zetten

  1. Selecteer Ethernet in het eerste venster
  2. Selecteer vervolgens je netwerkkaart
  3. Als je via DHCP je verbinding hebt (via router of kabelmodem) selecteer je Automatisch IP (BOOTP/DHCP), zoniet selecteer je Handmatige configuratie
  4. Zet DNS Server / Hostname als je voor DHCP kiest (indien nodig) anders, bij de manuele input, vul je alle gegevens in zoals IP, DNS server, Gateway, …
  5. Laat de instellingen van het //Verbindigbeheer zoals ze voorgesteld zijn
  6. Start de verbinding nu
  7. Bevestig dat de netwerk- en internetconfiguratie af is.

Als je op het eerste scherm, namelijk de selectie van Ethernet als type verbinding op Cancel klikt, dan sla je de hele procedure over. SAM-Linux zal ook werken, maar om on-line te gaan, ga je eerst via het Control Center een verbinding moeten opzetten.

Het inlog scherm

Als het inlogscherm verschijnt klik je de gebruiker guest en tik je het wachtwoord guest in.

SAM Linux laat je niet toe om als root in te loggen. Als je echter, eens ingelogd, een aktie als root moet uitvoeren, dan is het te gebruiken wachtwoord root

De Xfce desktop

Eens ingelogd verschijnt de Xfce desktop van SAM Linux en kunt u aan de rit.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 License.